EditördenTiyatro SergiTİYATRO-SERGİ

İBB Şehir Tiyatroları Dragan Živadinov ve Aljoša Živadinov’u Ağırladı

İBB Şehir Tiyatroları Dragan Živadinov ve Aljoša Živadinov’u Ağırladı

Ritüelistik Gösteriden İnsan Ve Yapay Zeka Yaratımlı Tiyatroya
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Çağdaş Gösteri Sanatları Merkezi
(ÇGSM) ve Theatreİst işbirliği ile Sloven tiyatro yönetmenleri Dragan Zivadinov ve
Aljosa Zivadinov yürütücülüğünde, Teknoloji Reji Atölyesi düzenlendi.
Atölye, 14 ve 15 Mart 2024 tarihlerinde Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi’nde
gerçekleştirildi.

NSK, Theater Sisters Scipion Nasice, Cosmistic Cabinet Noordung ve Zavod
Delak’ın kurucularından olan tiyatro yönetmeni Dragan Živadinov’un çalışmaları
üzerine, özellikle Dunja Zupančič ile birlikte ürettiği son stilistik oluşum olan yerçekimi
sonrası sanata (Post-Gravity Art) odaklanan iki bölümlük bir atölye düzenlendi.

Atölyenin ilk bölümü, yerçekimi sonrası sanatı ve Živadinov’un tiyatrosunu besleyen
tarihsel koşullara odaklandı. Meyerhold ve biyomekatroniğinden, uzayda insan
yapımı bir istasyon için ilk taslağı çizen Slovenyalı Herman Potočnik Noordung’a (bu
taslak Stanley Kubrick’in ‘2001: A Space Odyssey filminde kullanılmıştır), yine bir
Slovenyalı olan ve dünyadaki ilk soyut bilgisayar sanatı sanatçılarından biri olan
Edvard Zajec’e kadar olan süreç işlendi.

Živadinov’un atölyesinin ikinci bölümü onun teatral ve sanatsal metodolojilerine
odaklandı. Aynı zamanda ünlü bir koreograf olan Živadinov, bu bölümde dans ve
tiyatronun sahne sanatlarında nasıl iç içe geçtiğini ve 21. yüzyılda bir bütün olarak
tiyatroda “ritüelin” ve “kutsal” olanla sorularını irdeledi.

DRAGAN ŽİVADINOV
Dragan Živadinov, Ljubljana’daki AGRFT’de (Tiyatro, Radyo, Film ve Televizyon
Akademisi) tiyatro yönetmenliği eğitimi aldı. 1983 yılında retro-garde Theater of the
Scipion Nasice Sisters tiyatrosunu kurdu ve 1984 yılında Neue Slowenische Kunst
sanat hareketinin kurucularından biri oldu. 1987 yılında Cozmokinetic Theater Red
Pilot’ı kurdu. 1990’larda bunu Noordung Cosmokinetic Cabinet’e dönüştürdü. 1998’de
postal cosmonaut adayı oldu ve 1999’da yerçekimi olmayan koşullarda ilk kapsamlı
performans olan Biomechanics NOORDUNG’u gerçekleştirdi. 2005 ve 2015
yıllarında elli yıllık tiyatro projesi NOORDUNG::1995-2045’i iki defa yeniden

sahneledi. 2019’da Syntapiens::IZ /Reka, Reka/ at the FSB, and
Biokosmizem::Izreka oyunlarıyla sanatsal vizyon için özel jüri ödülü aldı ve
Biokosmizem::Izreka, 2021’de Slovenya Tiyatro Eleştirmenleri ve Theatrologists of
Slovenia tarafından 2019’un en iyi ödülüne layık görüldü. 2020 yılında Dunja
Zupančič ile birlikte Župančič ödülünü aldı. 2021’deki Sturm und Drang Festivali’nde,
yönetmenlik ve en iyi performans dalında Odilo.Zatemnitev.Oratorij ödülünü aldı.
2022’de EPK Novi Sad’ın açılışını sahneledi.

ALJOSA ŽİVADINOV

Aljoša Živadinov Zupančič, AGRFT’deki (Tiyatro, Radyo, Film ve Televizyon
Akademisi) eğitimi sırasında yazdığı oyunlarla tanındı. Akademinin son yılında Rus
yazarlar Strugacki kardeşlerin önerisiyle oluşturulan ilk bağımsız tiyatro oyunu "Tanrı
Olmak Zor"u Slovenya Ulusal Drama Tiyatrosu’nda yönetme fırsatı buldu. Çalışmaları
sırasında, Slovenya Tiyatrosu’nda da çalışan köklü uluslararası yönetmenlere
yardımcılık yaptı. Yarattığı eserlerle ağırlıklı olarak Almanca konuşulan ülkelerde
çalışan Polonya doğumlu yönetmen Janusz Kica ve yakın zamana kadar Hırvatistan
Ulusal Tiyatrosu’nun direktörlüğünü yapan Hırvat yönetmen Ivica Buljan’ın
projelerinde yer aldı. Ayrıca babası avangart yönetmen Dragan Živadinov ile de sık
sık çeşitli işbirlikleri yapıyor. 2022/2023 sezonunda Aljoša Živadinov Zupančič,
Center for Performing Arts Research ve The Logic of Post-Gravity Art’ın liderliğini
üstlenirken, aynı zamanda Mini Theatre’da İsrailli yazar Maya Arad Yasur’un
"Amsterdam" oyunu, Srečko’nun şiirine dayanan "Ruhun Tahliyesi" ve prömiyerini
İstanbul’daki Mediations Festivali’nde yapan Edvard Zajac’ın eserine dayanan bir
oyun olan “Kosovela ve Programmato” oyunları ile tiyatro yolculuğuna devam ediyor.